ناگفته های اکبر گنجی از «کودتای 88»!
این وبلاگ به وبسایت atamalekonline.ir انتقال یافت
ناگفته های اکبر گنجی از «کودتای 88»!
نوشته شده توسط محمد علی کریمی در ساعت 22:48

آقای "اکبر گنجی" با انتشار یادداشتی در وب سایت گویانیوز (gooya)، رویکرد منفعت طلبانه آمریکا در تحولات جهانی را به نقد کشیده و تاکید می کند: «هدف حقیقت و این که واقعیت چه بوده نیست، هدف تأمین منافع ملی آمریکا است. این منافع واقعیت را می سازد.»

 

 

 

 

در این یادداشت نسبتا طولانی که زیر عنوان "سیاست: حقیقت و منافع، نگاه آمریکا و برخی مخالفان ایرانی به کودتای مصر" تنظیم و منتشر شده، مطالبی درمورد "حوادث سال 88 ایران"، "کودتای نظامیان در مصر"، "نظام سیاسی حاکم بر آمریکا"، "وضعیت زندانیان آمریکا"، "سکولاریسم و اسلام گرایی"، "بیداری اسلامی و دیکتاتورهای تحت حمایت آمریکا در منطقه" و ... منعکس شده است.

 

 

جام نیوز به منظور حفظ اصل اختصار، مطالب این مقاله را با تقسیم بندی موضوعی در سلسله گزارش هایی بازنشر می دهد.

 

 

آقای گنجی در بخش مربوط به فتنه 88 ایران و کودتای اخیر مصر، با مقایسه ای جالب، مواضع متناقض آمریکا و مدعیان دموکراسی را به تصویر کشیده و تصریح می کند: «آنان به اندازه ی سر سوزنی شاهد نداشتند که مهندس موسوی بالای 20 میلیون رأی به دست آورده باشد. وقوع تقلب در انتخابات یک مدعا بود و اعلام رئیس جمهور شدن مهندس موسوی- یعنی به دست آوردن بالای 50 درصد آرأ- مدعایی دیگر.»

 

 

 

این بخش را با هم مرور می کنیم:

 

 

««معرفت شناسی و زبان شناسی جدید نشان داده اند که زبان چگونه جهان اجتماعی را می سازد. منتها خود زبان هم در خلأ ساخته نمی شود. زبان هم موجودی اجتماعی است. واژه ی "کودتا" را در نظر بگیرید. قبلاً فرض می شد که مفهومی کاملاً روشن است.

 

 

انتخابات 22 خرداد 88 ریاست جمهوری ایران این وضع را تا حدودی به هم زد. گروهی از سبزها اعلام پیروزی احمدی نژاد را "کودتا" خواندند. این مدعا چه معنایی داشت؟ پیش فرض آنان این بود که مهندس موسوی برنده ی انتخابات شده و جمهوری اسلامی به جای او، احمدی نژاد را برنده اعلام کرده است. اما آنان به اندازه ی سر سوزنی شاهد نداشتند که مهندس موسوی بالای 20 میلیون رأی به دست آورده باشد. وقوع تقلب در انتخابات یک مدعا بود و اعلام رئیس جمهور شدن مهندس موسوی- یعنی به دست آوردن بالای 50 درصد آرأ- مدعایی دیگر. حالا آن داستان هر چه که بود، چرا آن را "کودتا" نامیدند؟ در کودتا، نظامیان حکومت مستقر را به زور کنار می زنند... منتها سیاست که قلمرو حقیقت نیست. مفهوم "کودتا" از نظر ارزشی دارای بار منفی بسیار است، پس کودتا قلمداد کردن حفظ دولت احمدی نژاد کاری سیاسی است، نه بیان حقیقت. در این کنش- کودتا خواندن حفظ احمدی نژاد- اصلاح طلبان و سبزهای داخل کشور تنها نبودند، بسیاری از مخالفان خارج کشور نیز در این مدعا با آنان هم جبهه شدند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
:: برچسب‌ها: گنجی , موسوی , سبز , کودتا , رای , گویانیوز , سیاست , احمدی نژاد, اسلام , رئیس جمهور , آمریکا , اوباما , مصر , دلار , ثروت , دولت , ایران , گنجی, اکبر, کودتای 88, ناگفته,